LILLIT MEDIA

dybde ¤ debatt ¤ dialog

Hijab i politiet.

Hva synes dere?

En muslimsk kvinne kan velge å bli politi. En muslimsk kvinne kan velge å bruke hijab. Men skal hun kunne velge å gjøre begge deler? Etter min mening, nei. Fordi:

1) Politiuniformen er en uniform.
2) Tatoveringer og piercing er ikke tillatt, hvorfor gi spesialtillatelse til hijab? Alle tre er eksempler på individuelt uttrykk, noe som strider imot begrepet om uniform.

Hvis vi drar det litt lenger: Mener folket egentlig at tiden er inne for å like gjene avskaffe alle uniformer og la samtlige arbeidsgrupper labbe rundt i crocs og joggebukser? Hvis ikke, hvor ligger egentlig den store meningsforskjellen?

Mer generelt lider vesten av dårlig samvittighet og frykt - en særdeles guffen kombinasjon. Vi skal akseptere i øst og tolerere i vest, men å ta ansvar for samfunnets harmoni, tradisjoner og egen kultur, det er tydeligvis verdiløst. Litt politisk "egoisme" må være lov.

Dele Twitter

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Jeg er helt enig, hijab i politiet bør forbys siden politi har uniform der skal være likt. Jeg stusset over en helt annen ting: Ordet "snikislamisering" er rent rasistisk uttrykk fra Siv Jensen. Det har ingenting med hijab å gjøre, siden hijab er en klesdrakt mange muslimske kvinner foretrekker, og de er i økende tall i Norge slik vi forventet ettersom vi er ganske lite folkeslag igrunn. Protestantiske nordmenn fremdeles feirer advent og halloween fra oktober bare fordi at vi "snikamerikaniserer" via å kjøpe uttrykk som for eksempel nedverdiger det norske marked og senker julens fred, med alskens gavemani.

Islamisering er herved misforstått av frøken Jensen. Men jeg tror sannelig hun snakket om noe annet....

Det andre jeg stusset over var; "egen kultur". Når har vi i Norge egentlig hatt det, og når skal vi begynne å forstå at tredje - og fjerdegenerasjons "innvandrere" er oppvokste nordmenn og neppe innvandrere for å regne i norsk kultur? Og når skal vi begynne å forstå at vi er en blandingskultur? jeg blander inn dette, siden det kom som et sidesprang i hovedinnlegget også; toleranse og egen kultur handler også om å skjønne hva slags kultur vi har blitt, for å kunne tolerere det vi kaller "egen kultur". Og jeg ser heller ikke hva dette har med første avsnitt å gjøre; "hijab i politiet". 3/4 av Oslos kvinnelige befolkning på østkanten går omtrent snart med hijab i ren gjetning, skal man tro befolkningsveksten av "innvandrerne".

Svar på dette

Jeg må si meg enig i at hijab ikke bør tillates ved siden av politiuniformen, eller andre uniformer for den del. Nettopp fordi det, som du sier Iren, er en uniform. Men det jeg tenker mest på i denne saken, er at det i utganspunktet ble en debatt ut av dette? Jeg vil tro at den gjenomsnittlige normann i dag vil si seg enig i at rasisme er fyfy. Og det med rasisme er blitt så sterkt vektlagt i samfunnet, at vi nå gjør alt vi kan for å omtale alle innvandrere som kjernemennesker, i frykt for å bli stemplet rasist. Målet til antirasister er jo ikke å få alle til å omfavne hverandre å se bort i fra alle kulturelle, religiøse og nasjonale ulikheter, men å respektere ulikhetene, og innse at det mangfoldige samfunnet er framtiden, og den ser dårligut om vi alle rakker ned på hverandres meninger og holdepunkt. Det er en stor forskjell på å akseptere mangfoldet, og å rope ut " vi elsker allesammen, lenge leve mangfold" bare for å unngå å stemples som rasist. Dette må spesielt politikere begynne å forstå. Det er veldig lett å sette seg inn i tankegangen til en rasist,og forstå rasismen, med tanke på de tidligere tusen år med raseskille og såkalte "vitenskapelige beviser på menneskeverd avhengig av rase", men det er på tide å se seg rundt, og innse at forandringen i samfunnet allerede har foregått. Innse det og aksepter det, eller fortreng fakta og hold kjeft. Den falske, overdrevne ytringen av antirasisme for å dekke frykt for rasismestemplet har desverre tatt overhånd i norsk politikk og media. Og den kommer vi ingen vei med.

Ble en del avsporing her, og forenkla argumenter, men så er det jo også en veldig levende debatt:)

Svar på dette

Uniform er uniform. Det behøver verken kalles hijab eller snikislamisme. Det er kun en uniform. Og det bør det stå som.

Å blande inn snillisme-debatten, multikultur-debatten og innvandrerdebatten i dette, er ikke nødvendig

Svar på dette

" Vi skal akseptere i øst og tolerere i vest, men å ta ansvar for samfunnets harmoni, tradisjoner og egen kultur, det er tydeligvis verdiløst " - her skjønner jeg ikke sammenhengen? Hvilken egoisme trues av hijabkulturen? Og hvordan kan toleranse ikke bidra til økt velvære, harmoni og forståelse for tradisjoner, - også egne? Og greit at dette var en bisetning, men det stod liksom ut som en holdning. Jeg synes iallefall setningen ikke smakte særlig godt, men det var kanskje også meningen? :) å provosere litt er kult !

Svar på dette

Først: Definèr "islamisering" ! deretter kan alt annet debatteres.

Svar på dette

RSS

Badge

Laster...

Events

© 2010   Created by LILLIT on Ning.   Create a Ning Network!

Badges  |  Report an Issue  |  Privacy  |  Terms of Service