LILLIT MEDIA

dybde ¤ debatt ¤ dialog

Her på Lillit finnes en del damer så dette temaet burde dere ha noen tanker om; ikke fordi damer på død og liv tenker på mote og ladila (menn er stort sett mere forfengelige enn kvinner, vet dere:) men på grunn av noe Julyana og jeg opplevde når vi flyttet hit.

I Brasil sa jeg til henne at i Europa kan hun finne fornuftige klær for kvinner. I Brasil ble alle tvunget til å gå med minimale topper og mageflesket bart og latterlige, tighte jeans med alskens juggel påsydd og jakker virket som om de hadde blitt krympet og egentlig var beregnet på dverger. Ikke så i Europa, lovte jeg henne.

Det stemte forsåvidt da vi kom til Portugal. Der kunne man velge og vrake i forskjellige stiler også for kvinner og det fantes varme jakker og kåper/frakker også for kvinner, ja, til og med gensere og luer og vanter - Viseu der jeg bodde ligger mot nord og drøyt 500 meter over havet - så det ville naturligvis være enda bedre i det fornuftige Norden, tenkte vi.

Så kommer vi hit og Julyana har vært tvunget å gå til herreavdelingen for å finne fornuftige klær! Kvinner forventes å gå i tynne gensere med glitter og tingeltangel på og jakkene er for dverger også her. Jeansene er påsydde alskens glitter og vas og ja, i det hele tatt - hva er det som har skjedd? Er norske kvinner dømt til å gå enten i bomsete dunjakker eller til å fryse på vinteren? Hvorfor reiser ikke kvinner i Norge seg i protest? Hvorfor sprayer man ikke ned utstillingsvinduene og oppmaner til boykott? Dette er fortsatt et land hvor det er minusgrader om vinteren men kvinner skal altså se ut som barbies og hutre seg gjennom denne?

Det bør kanskje nevnes at Julyana ikke er størrelse XXXL eller noe:) Tvert i mot er hun ganske normal.

Dele Twitter

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Egentlig kjenner jeg meg ikke igjen i dette. Slik jeg ser det har vi flust med "stiler" å velge mellom, og de aller fleste kler seg da også etter været. Blant kjedebutikkene som finnes over hele landet har vi jo Lindex, H&M, Kappahl, Cubus. Disse fører stort sett helt normale klær. Med og uten glitter.

H&M-jakker: http://shop.hm.com/no/shoppingwindow?dept=DAM_YTT&shoptype=S
Gensere fra samme butikk: http://shop.hm.com/no/shoppingwindow?dept=DAM_TRO_TRO&shoptype=S

Det er vel ikke så mye feil med dette?

Svar på dette

Jo, H&M har fått en 4-5 jakker som ser ut til å gå men ingen av de genserne ser særlig varme ut men det gjorde sant og si ikke genserne for menn heller. Jeg tror det var to gensere for damer som så litt tykke ut, men ser man nærmere etter virker de ikke så tykke allikevel. Og de er veldig korte og ermene fullstendig upraktiske. I følge Juyana er imidlertid problemet med langt de fleste jakker om ikke alle, at ermene er så trange at man ikke får noen gensere inn i dem utenom de tynneste. Stapper man tykkere plagg inn blir det ubehagelig. Vi får se om det finnes mere i år men jeg går ut i fra at siden norske kvinner ikke legger merke til noe, så er det grunnen til at det ikke finnes mere å velge på heller.

Men som sagt så så det ikke så bra ut, utvalget for menn heller. Jeg er glad jeg fremdeles har mine finske vinterklær, som jo fikk overvintre årene i Portugal:) Porblemet er vel at det ikke lenger lages klær lokalt og derfor er de fleste klærne tilpasset forhold i mere tempererte soner enn våre. Og finner ikke Julyana noe på de damete avdelingene så får hun fortsette å luske rundt på herreavdelingene:)

Svar på dette

Vel, skal man ha virkelig varme klær til midtvinters, er det jo en ide å skaffe seg noen skikkelige ullplagg. Da nytter det muligens ikke med HM, men heller spesialbutikker som selger denslags. Ellers finner man praktiske klær i sportsbutikker, problemet er at det fort blir veldig dyrt. Jeg har noen plagg i ull som er kjekt å ha, men til vanlig holder det med helt vanlige klær. Strikket genser, eventuelt fleece?, ei kåpe i ullblanding samt skjerf, lue og votter Dette finnes jo overalt. De siste to dagene har det vært vekselvis snø, sludd, regn og hagl her, så jeg har konvertert til fjellsko. Kanskje ikke så elegant, men veldig behagelig.

Svar på dette

Ja, heldigvis har jeg en mor som liker å strikke så Julyana har fått en helnorsk genser, som jo er ganske eksotisk, egentlig:) Men problemet er altså at fornuftige klær fort blir veldig dyre. Skjerf, lue og votter finnes det heller ikke så mye av om man tar i betraktning hvor i verden vi befinner oss. Sko er der i mot ingen problemer. Men jeg holder enda fast ved at når det gjelder klær for en rimelig penge, er utvalget ikke så stort for damer som for menn, når det gjelder praktiske, varme vinterklær. Det er det som er det merkelige i et land som dette. Skulle man dømme etter utvalget, skulle man tro at vi befant oss i Mellom-Europa eller enda lengre syd.

Så vidt vi begge minnes fra vårt opphold der for to år tilbake, var situasjonen bedre i Finland. Der kan det også bli noe kaldere enn her, så man er rett og slett nødt til å ta fornuften fangen og ikke la motene råde:)

Svar på dette

Jeg må kanskje også nevne at det ikke kan være alderen som spiller så stor rolle her heller, da Julyana er 27 år og altså noen "få" år yngre enn meg, så det har kanskje mere med vår smak å gjøre. Men det virker altså unektelig som om klær for nordiske vintere for kvinner, er sjeldne varer og at der finnes en tydelig tendens til at kvinner igjen skal være yndige og forføreriske først og fremst.

Men også klær for menn ser ut til å krympe og gensere blir korte og tettsittende og tynne og jakkene krymper likeså. Det er merkelig hvordan moteskaperne skalter og valter med oss stakkars mennesker og hvordan vi går med på det! Jeg hadde en idé om å lage en tegneserie hvor alle figurene går og står som fotomodeller! Hahaha! Samtidig snakker de om vanlige ting og lever vanlige liv:)

Ellers kunne det jo også være morsomt å lage noe basert på de underlighetene vi utsetter oss for og som vi etterpå er enten flaue over eller ler av. Bukser med enorm sleng fra 70-tallet og enorme skulderputer på 80-tallet - og bukser som henger ned med ræva bar fra 90- og 00-tallet! Og 80-tallet ler av 70-tallet og de med ræva bar ler av de andre:) Her om dagen så jeg en hengslete 17-åring som så litt usikker ut der han forsøkte å slentre likegyldig avgårde med buksene nede på knærne. Han så ut som han faktisk lurte på: er dette virkelig coolt eller bare dumt? Hahaha!

Vel, la oss håpe at moten snart vender og kvinner igjen får lov til å gå med videre og noe mere praktiske klær her i nord.

Svar på dette

Iren det der var da ikke klær for å holde kulda ute, når det er 20-30 minusgrader, eller i en by et sted ved kysten eller en elv hvor det er minus 10-15 grader, og bitende kaldt. Går i nød at en kald sommerdag,men ellers er det helt forkastelig. Jeg har jo bodd på steder hvor det var rundt tredve minus og langt over førti minus, bodd ved Drammenselva og i Fredriksstad og om det ikke var minus førti der, så var det over ti minus men det føltes langt kaldere og da nytter det ikke med gensere med den type åpen hals og som er så tynne som silke nesten.

Hverfall ikke hvis en ikke vil fryse. Da hjelper det kanskje med snøcooterdress og en sikkelig tykk genser, ja, kanskje to for den saks skyld, og enda kan det hender en fryser, spesielt hvis det blåser friskt i tillegg til at det er minus femten grader. Da nytter så og si ingenting.

Nei, en må ha høyhalset genser og pelslue kan hende. Kanskje gode varme kartanker på beina og sikkelig ullongs og tykke raggsokker, så begynner det å hjelpe.

Men nå er jo det vel slik at moten tar ikke hensyn til sånt, heller ikke her i landet, de skal helst fryse på deg det ene og andre og kunne like gjerne gått naken, for motens sin del. Fordi det er langt viktigere å være moteriktig enn å gå resten av vinteren med rennende nese, sår hals og hostekuler, influensa og lungebetennelse med videre.

Helst dø ung og vakkert kledd i riktig mote. ;0)))))

Svar på dette

Som kvinne må jeg vel nesten kommentere her.
Jeg går absolutt ikke i annet enn ull mot kroppen vinterstid, jeg er frossenpinn nemlig.
Og varmedressen min er like aktuell uansett. Men dere bor vel i by? Sjekk utvalget på bruktbutikkene, fretex har gjerne litt forskjellig, innklusiv litt norskprodusert, Husfliden har selvsagt mye, men det koster deretter. Så skal det være ull forsøk å finne noen som strikker og som kan strikke litt for dere. Det er mange som gjør det for andre.

Ellers så holder jeg en knapp på H&M og Cubus om jeg skal ha noe nytt. Men størrelser der er jo basert på asiatiske damer og de er gjerne en smule kortere enn oss her i landet... sukk...

Svar på dette

Her er noen som selger klær i alpakka ull som kan bestilles via Internett, de er nabo med oss og bor rett bortenfor oss, Alpakka ull skal jo være mye varmere enn vanlig saueull:

http://www.alpakka.org/

Kanskje de har en genser og lignende som kan være passende og samtidig greie. Ellers ser jeg jo at Härkila har en god del, men igjen så er jo mye av slike klær laget med tanke på at du skal på fjellet, vidda enten på jakt eller skitur og ikke gå i en kald og forfrossen by. Det er vel derfor mye av slike klær er designet for sport og fritid, og ikke med tanke på generell kulde i 30- 40 minus ekelte steder hvor det er annet enn bare vidde, fjell og turterreng:

http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=13001&prodid=8227

... så kanskje noen moteskapere skulle satse på klær for sikkelig kulde men som var beregnet som finstas og ute i frisk luft. Nå har jo jeg den vanen at jeg ikke liker å kneppe igjen en ytterjakke, da føler jeg meg som fanget og går i en tvangstrøye, så nesten uansett hvor kaldt det er så går jeg med åpen jakke. Vel, når det var over tredve førti kuldegrader måtte jeg krype til korset noen ganger, og kneppe igjen tvangstrøya. Men ved første anledning som bød seg så fikk jeg opp jakka igjen. Det hjalp jo å ha sikkelig tykk genser, og kanskje et par plagg under der igjen, tykt skjerf så en kunne gå med åpen, fri jakke og ikke føle seg som fanget.

Svar på dette

Ja, ull er nok det beste og min mor har strikket en bra ullgenser til Julyana, som nok kan stå for de kaldeste dagene og nettene. Men du får nok ikke henne til å gå med ull inn på kroppen! Klø, klø:)
På Cubus har hun også funnet en veldig fin og varm jakke som passet hennes stil - på herreavdelingen, naturligvis:) Der finnes hun også gensere som er lange nok og romslige nok og varme nok. På damesiden holder de fortsatt fast ved at kvinner skal gå i korte gensere som kryper oppover magen og hvis de ikke er det, så er de litt løse og fulle av glittter og stas og passer sikkert utmerket til å vise seg fram på en bar, men ute å gå i bitende nordvest? Forget it! Da skal du enten være mann eller kle deg i sportsklær eller noe spesielt tillaga.
Enkle, praktiske klær for kvinner som liker en litt tøff, smårockete stil er sjelden vare i Norge i dag. Er man dame og liker man den rockete stilen forventes man å kle seg i lær og vinyl med nettingstrømper og et pikant, lite håndjern som står til emosminken. Men spesielt varmt er det ikke og det behøves heller ikke da det forventes at du skal holde deg i nærheten av baren.
Ellers finnes det nok et og annet plagg som kan klare kalde dager, men da forventes det at du liker å gå feminint kledd, hvilket vil si trangt og innsvinget med trange ermer og trangt både her og der:)

Vel, vi finner det fortsatt underlig at det er en slik markant forskjell på kvinner og menn når det gjelder utvalget av vinterklær, i et land som dette. Uansett om det er bare vi som ser det, så blir det bare mere og mere tydelig at det forventes at kvinner generelt skal fryse mens menn godt kan ferdes ute i all slags vær, uten å gi avkall på sin stil.

Men da er det vel slik kvinner generelt vil gå kledt? Akkurat som nesten alle kvinner i dag øyensynlig ikke kan tenke seg et par jeans uten litt glitter på? Å være kvinne er det samme som å være litt dollete? Velkommen tilbake til femtiåra?

Men takket være Jan Thomas et consortes, vil nok det samme skje med menn, regner jeg med.

Svar på dette

Syns ikke jeg kjenner meg så godt igjen i åpningsinnlegget, jeg... Klesskapet mitt bungner over av gode, varme gensere, og ingen av buksene mine har et eneste hint av glitter eller paljetter. Jeg handler klærne mine i vanlige butikker, på studielån. Her finnes både billig og varmt, og best av alt- det blir levert rett hjem på døra: http://www.ellos.no/ListPage/Category.aspx?CategoryId=23220 Ja til nettshopping! :)

Svar på dette

Tja, jeg så to gensere på alle de sidene som til nød kan gå an å bruke en kald og blåsete vintersdag i Norge! Av jakkene var det også et par stykker, men jeg vet at Julyana ville ha forkastet dem siden de ikke dekker rumpa en gang:) Jeg vet ikke men på meg virker det som yngre norske kvinner av i dag rett og slett ikke ser det som er veldig tydelig for oss som kommer uten i fra; Norge er et land med et til tider hardt og kaldt klima, men om du ser på hva som tilbys menn og kvinner av klær i de vanligste butikkene, virker det unektelig som om kvinner forventes å satse mere på å se feminine ut enn å holde seg varme. For menn er det (enda) lettere å finne praktiske og varme jakker og gensere som dekker de delene av kroppen de bør dekke og som er romslige nok til at man kan ha plagg under.

Hva hendte med unisex? Vel, selv om dere ikke kjenner dere igjen, så har jeg enda ikke sett eksempler på praktiske, varme og stilige klær men kun det som jeg har påpekt; trange, tynne og ettersittende gensere og ditto jakker.

Noen ytterst få unntak finnes, men de er ikke mange, i alle fall ikke i små byer som Skien eller Porsgrunn. Og som sagt (tror i alle fall jeg nevnte det) så vi bedre utvalg av slike klær i Portugal (!) og i Finland rett før vi kom hit. Det vi finner her i Norge, ligner på det man finner for kvinner i Brasil, tro det eller ei...

Men det skal innrømmes at det fremdeles finnes jeans uten glitter og paljetter men jeg er overrasket over at det finnes så mange som det gjør. Jeg hadde faktisk ikke sett mange slike da jeg bodde i Portugal og det var først da jeg kom til Brasil at det virket som om de var overalt. Ja, og nesten det samme i Norge.

Vel, jeg venter fortsatt med spenning på å få se hvor de varme, praktiske klærne er - utenom i herreavdelingene:)

Svar på dette

tja, jeg vet ikke riktig, det var få av disse som virket, utfra bildene særlig varme som gensere, men nå kan det hende at bilder ikke forteller helt sannheten. Samtidig så så jeg at det var litt mer utvalg på sikkelige gensere på herreavdelingen enn hos kvinnene.

Nå er jo jeg av de som ikke liker disse genserne med åpen hals og store utrigninger i halsen, hverfall ikke hvis du skal kle deg mot sikkelig kulde, som går igjennom marg og bein. Det kan fortsatt virke som om det er mennene som skal ut i kulda og kvinnene skal helst holde seg inne i varmen. At det er tenkningen bak de som skaper klær.

Det er jo også merkelig at en tenker kun på mer kategorien fritidsklær når en skal ut i kulda og har et helt annet soritment og utvalg for den daglige bruk. Bor du et sted hvor det er gjevnt over mellom 20-40 grader minus i snitt vinteren igjennom, så flyr du ikke ut tynnkledd om du skal på fest, butikken eller noe annet. Da må du pakke deg sikkelig inn og heller kle av deg de tykke klesplaggene og eventuelt sikfte til noe tynnere.

Nå er det jo slik at en går jo vel ikke lengre noen kilometre men kjører til døra uansett, så på den måten er jo klesplaggutvalget tilpasset en slik form for aktivisering, og de fleste som vil trimme gjør det innendørs, skal du gå, så går du for å trimme, ikke for turen sin del. Da skal en se sportslig ut, er vel trenden, vil jeg tro.

Så fortsatt så er det ikke klær for de som bor i polarstrøk, hvor gjennomsnitts teperaturen er langt høyrere, ikke det du kan fryse like mye hvor det er en kombinasjon av rå luft og kulde og i tillegg vind.

La folk gå ute i slikt vær i noen timer, kanskje en hel dag, så vil de nok fryse en del, om de ikke har sikkelige klær, som er gode og varme. Litt interesant er jo denne artikkelen fra forskning.no:
Er det en gammel skrøne at man holder forkjølelsen unna ved å kle s... ... noe å tenke på, kan hende?

Svar på dette

• First
  • Forrige
  • Neste
  • Last
  • Page 1 of about 2

RSS

Badge

Laster...

Events

© 2010   Created by LILLIT on Ning.   Create a Ning Network!

Badges  |  Report an Issue  |  Privacy  |  Terms of Service