Jeg er født i 1968 - Startåret for det store vestlige opprøret.
Jeg begynte derfor på skolen akkurat da de første "nye" lærerne begynte med å gjøre sitt inntog i skoleverket; iført sine standsmessige busseruller, sine palestinasjerf, og sine massive TV-briller i gilde farger.
Jeg nevner dette kun fordi at jeg ikke har noe tro på at dem som gikk på skolen tidligere enn dette i det hele tatt forstår problemstillingen i det jeg nå skal ta opp; for disse litt eldre menneskene har et helt annet erfaringsgrunnlag i sitt forhold til skolen, mens svært mange på nettopp rundt min alder nikker gjenkjennende når jeg ymter frampå.
Here we go:
Vi ble fortalt at vi skulle forakte oss sjøl generelt, og vårt eget land Norge spesielt.
Ikke med rene og klare ord selvsagt; men det var nettopp det de mente.
Som kvite og europeiske folk hadde vi ei slags arvesynd hengende over oss.
Spesielt alt som skjedde på 1800-tallet hadde nettopp vi småpodene et spesialansvar for å ordne opp i når vi vokste til.
Igjen: Ingen rene og klare ord, for da ville vel det absurde i selve innholdet bli for tydelig.
Alltid bare antydninger.
Vi ble opplært i hvor fælt det var at alle mennene bare dreiv og voldtok, og det før vi visste hva sex var engang, de fleste av oss.
Det var viktig å bøye sitt hode i skam hvis du var gutt, spesielt hvis du også (Gud forby) var kvit.
Jeg husker at jeg strittet intenst imot allerede den gangen.
Nå når jeg er blitt mye eldre ser jeg at den lille guttungen hadde rett.
På hvilket tidspunkt ble det comme il faut i Norge at en nasjonal selvforakt skulle gjøre landet vårt mer tolerant og fargerikt?
Skal denne selvforakten kun være forbeholdt heterofile kvite menn, eller skal også de homofile menn ta del i denne?
Som mange sikkert allerede har gjettet, så har ikke jeg noe tro på at å frambringe selvforakt i folket er en farbar vei å gå; jeg tror faktisk at fascismen tvert imot vil vokse mye bedre i et sånt jordsmonn.
Forakter du deg sjøl og dine røtter, så er du allerede disponert for å forakte andre.
Er jeg sint på 68-folka? Jeg er nok litt irritert.
Jeg holder dem intellektuelt medansvarlige for det økte rusmisbruket og selvmordsbølgen; som eksploderte da busserullene inntok skoleverket.
Tags:
Dele
-
▶ Svar på dette