Hva tenker dere om en nordisk union i forhold til EU - Hva ville dere foretrekke?
Med en nordisk union mener jeg et opplegg lignende f.eks. USA - altså forente stater med egne lover etc, men hvor enkelte ting er felles (f.eks. valuta, utenrikspolitikk ...) og alle drar nytte av hverandre.
Sleng dere på tankerekkene, det kunne vært interessant å høre synsunkter både fra de som mener dette kunne være et reelt alternativ og de som synes det er et idiotisk påfunn.
Forresten finnes det en organisasjon som jobber med nettopp dette. Se her for inspirasjon: http://www.nordiskvision.org/
1000 underskrifter på under 1 døgn Et godt eksempel på hvor tette våre Nordiske bånd er…
Er politisk Nordisk fordi jeg mener vi bør ha tettere bånd basert på det kulturfelles vi faktisk Har..
Norge og Norden bør strekke hånda til Island og heller støtte de enn å glimre med sitt fravær når det gjelder reaksjoner på den utpressingen som Island utsettes for.
Jeg vil ha en nordisk union. Vi kunne begynt med En Norsk og islandsk Union er en god start.
En Union mellom Island og Norge må være en der vi er likeverdige partnere ellers er de samme som Eu der det er størrelsen på landet som teller. En slags konføderasjon men både President på Island og Monarki i Norge. Trenger ikke gjøre ting som de er blitt gjort før.
Island rår over store fiske resurser over 60% av økonomien. Men under 10% av arbeidskraften jobber i Fiskeri næringen. Så det er potensial for å bruke resterende arbeidskraft til mye rart . De har også enorme muligheter for kraftkrevende industri. Ellers er Islendingen et veldig progressivt og åpent folkeferd .
Både Norge og Island ville ha hatt en enorm synergi effekt på mange områder.
Valutaen kunne vi kaldt den Islandske og Norske krona : )
Økonomiprofessor Thórólfur Matthiasson på Islands universitet mener at sagaøya må innføre norske kroner.