Med fare for å sparke inn åpne dører i et land hvor Hylland Eriksen lever og virker, har jeg sittet og tenkt litt på dette med "det norske", norsk kultur og egenart og så videre burtetter. Egentlig et tema for en bloggpost, kanskje, men i det jeg nærer et lite håp om innspill fra andre, poster jeg dette som en mulig diskusjon. Det viktige er jo ikke at man er uenig og på død og liv må argumentere mot, men at man kan tilføye sine egne tanker og refleksjoner. Dette til de som måtte tro at en diskusjon er avhengig av konfrontasjon og uenighet.
Men altså; jeg går ut i fra at alle her vil si seg enig i at det særeget norske langt på vei er en illusjon - derav dette med å sparke inn åpne dører. Går vi "norsk kultur" nærmere etter i sømmene, finner vi at alt kan spores til kilder uten i fra. Men vil dette si at det absolutt ikke finnes noe som helst som er særeget norsk? Ikke i det hele tatt?
Hvis vi hevder dette, nører vi ikke da opp under det nasjonalistiske bålet? I og med at vi da støter fra oss de som vil tro på "det norske"? At vi provoserer fram en motreaksjon som leder til at folk klamrer seg enda sterkere fast til nasjonalistiske idéer enn tidligere? Og hva har vi da oppnådd? Var det det vi ville?
Det er jo heller ikke typisk norsk å ha et slikt nærsynt blikk på det egne. Dette er noe som forekommer i alle land og som merkes spesielt i historieundervisningen på de lavere stadiene. Man framhever det som utmerker nasjonen og løsriver dette fra de sammenhengene det oppstod i, for slik å forsterke illusjonen om at det egne landet er noe helt spesielt i verden.
For å ta et eksempel: Da Vasco da Gama og mannskapet hans kom til den byen på østkysten av Afrika hvorfra de seilte videre til India, var det en lokal los der som så de stakkarslige skipene de hadde og det håpløst primitive utstyret de hadde og derfor syntes synd på dem og tenkte at de kan umulig overleve ferden over havet til India, så han tilbød seg å vise dem veien. Når man betenker at kinesiske djunker med flere dekk og mannskap på flere hundre pløyde kryss og tvers over Stillehavet, forstår man jo at de portugisiske karavellene virket noe ynkelige i forhold.
Men fortell dette til en portugiser! Slik blir det jo ikke framstilt i deres historiebøker.
Men allikevel; løper vi risikoen å kaste ut den norske ungen med det nasjonalistiske skitvannet i det vi oppdager de store sammenhengene? Er det ikke slik at folkegrupper på samme måte som skapende individer, griper tak i impulser uten i fra og gir disse sitt eget uttrykk? På den måten kan vi kanskje allikevel si at det visst finnes noe som er særeget norsk, samtidig som vi anerkjenner impulsene som har inspirert dette?
Som sagt behøver man ikke å være uenig i dette for å bidra med sine egne tanker og funderinger:)
Tags:
Dele
-
▶ Svar på dette