LILLIT MEDIA

dybde ¤ debatt ¤ dialog

Teknologien når stadig nye høyder, og i dag leste jeg om en mobiltelefon som kan lese tankene dine, slik at man faktisk kan føre en stum samtale. Så langt oppfatter telefonen ca. 150 ord, men etterhvert som systemet blir ferdigstilt vil det være totalt uten begrensninger. Argumentasjonen for å produsere disse telepatiske mobiltelefonene, er å gjøre det enklere for de med en form for funksjonhemming (taleproblemer etc.) å kommunisere.
Det finnes drøssevis med andre eksempler på teknologi som overgår tradisjonell science fiction. Satelitter sørger for at man kan se inn i stua til hvem som helst i hele verden. Mobiltelefon og bankkort forteller verden hvor du er, hvem du har snakket med og hva du har kjøpt. Med Facebook har store deler av befolkningen frivillig brettet seg ut for universet, med det formål å kunne se hva gamle klassekamerater fordriver tiden med.
Likevel snakker vi om individuell frihet?

Dele Twitter

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Ja, det spørs om en med funksjonshemming virkelig hadde ønsket at noen kunne lese tankene hans/hennes eller om det hadde hjulpet han/henne i positiv forstand... det spørs.

Er i hovedsak sterkt imot statlig, korrupt, kommersiell samt korporell overvåkning! Men det finnes jo enkelte unntak, som bilovervåkning (bra for å ta allskens kriminell kjøring), kjøpesentra-overvåkning (bra for innbrudd), toalettovervåkning (bra for å ta misbruk), offentlig overvåkning på åpne plasser og innendørs som registrerer alt som kan skje en enkeltperson midt i mylder av mennesker, ja.. det er mye som er bra med det. Fordi som all annen teknologi, er overvåkning noe vi misbruker nå i vår fremdeles "tidlige" teknologialder,mens senere kan vi få bruk for denne teknologi i annen fruktbar retning. Som f.eks mms-teknologi nå viser seg som et demokratisk framskyningsmiddel og som et steg til frihet gjennom å publisere feks forbudte mobilbilder fra Tibet på nyhetene om dagen. Det er mye bra med overvåkning som går - den veien. Dog ofte motsatt helt andre veien.

Friheten den enkelte har, og spesielt rettighetene til privatliv, bør sterkt prioriteres foran alt dette andre. Det mener jeg. Det er ikke frihet å vite at noen har retten til å overta det du selv mener du kan få lov å ha for deg selv, og det er ikke frihet at bilder på feks facebook blir spredt til uante steder utenom å spørre om tillatelse fra opphavsmann heller,nei. Og skal man følge forvaltningslovene, så er det iallefall mange punkter og paragrafer man kan bruke også derfra til argumentasjon mot selverklærte overvåkningsguruer og frie forvaltere. Men til sakens kjerne, som er overvåkningssamfunnet, så er det haugevis av faresignaler ved dette systemet: Det finnes for det første ingen logisk grunn til at man skulle ønske seg en direkte gjengitt tale fra tanken. Fordi hvertfall hvis jeg skulle tenke dette sett for min egen del, så hadde jeg aldri ønsket at mine tanker direkte skulle gjengis - til noen. For de kan være både stygge, fæle, ekle og onde, mens man ønsker å fremstille eller helst kommunisere mest mulig "riktig" for å ikke vrangtolkes, ikke sant! Ingen mennesker ønsker å vrangtolkes. Og spesielt dersom det er snakk om toveis-kommunikasjon, da er alltid de to parter igang med noe annet enn en mobilsamtale iform av ord. Da er de to parter igang med spørsmål-svar-respons-svar-respons. Og skulle man gått via hjernen direkte-- ja da hadde det kanskje blitt sånn: Spørsmål-spørsmål-svar-spørsmål-svar-respons-spørsmål-spørsmål-svar. Ja, hvertfall helt helt helt ulogisk :)

Svar på dette

Det er ikke lenge siden jeg leste noe sånt som at 3 av 10 amerikanere, kanskje tallet var enda høyere, faktisk var villige til å operere inn en mikrobrikke i hjernen (hvis dette hadde latt seg gjøre, og det gjør det garantert!) for å ha en mulighet til å være konstant online. Altså for å kunne være koblet opp mot internett til enhver tid! For en rørende tillit mennesker har til teknologien.
Det er noe som heter RFID-kort eller brikker (Radio Frequency IDentification) som er en form for sporingsteknologi, som allerede er i utstrakt bruk. En matvarekjede i Tyskland inkorporerte en tilsvarende sporingscelle i kundekortene til sine uvitende kunder, slik at de kunne registrere hvor i butikkene de stoppet og hvilke varer som ble vurdert. Trenger jeg si at det ble et ramaskrik uten like da dette ble oppdaget? Men mange av de ”opprørte” kundene var kanskje de samme som sa seg villige til å betale med fingeravtrykk? Et skritt nærmere mikrobrikker i kroppen sier nå jeg. Utrolig praktisk, ikke trenger man penger, man bare drar fingeren!
Slike mikrobrikker skal i fremtiden brukes i pass, eller er de allerede i bruk?, hvor diverse personlige opplysninger kan leses på avstand. Skremmende? Teknologien er ment å forenkle hverdagen(som alltid), men her er det enkelt å se muligheter for misbruk. Med det rette utstyret kan vi hente sensitiv informasjon fra en hvilken som helst person vi passerer på gaten. Du kan lese hvor din kjære til enhver tid befinner seg. Sjefen kan kontrollere alle dine bevegelser. Mor og far kan følge med barna sine. (Snakk om barnevakt!)
Og etter hvert kommer det flere og flere ”tenkende” produkter. Kjøleskap som sier fra om matvarer som er gått ut på dato, ovner, eller rettere sagt hybrider av microbølgeovner og datamaskiner som lager maten din, i hyggelig, samarbeid med vår venn, gastronomen kjøleskapet. Alle biler vil bli utstyrt med GPS, snart kjører de selv, bare vent - selvoppvarmende hus..osv. Alt er koblet opp mot en større enhet. Alt registreres.
Du kan styre det hele med tanker. Men hvem styrer dine tanker? Å ivareta retten til anonymitet vil sikkert bli bortimot umulig, såfremt en eller annen lovgivning ikke endres radikalt.
Hva sier dette om oss mennesker? Ønsker vi en slik innskrenket frihet? Lurer vi oss selv? Eller er det rett og slett luksus?

Svar på dette

Først og fremst lurer jeg nå på denne teknologien som mener seg å kunne lese tanker men som bare er i stand til å oppfatte 150 ord. Hva jeg har forstått, så er neurologene egentlig bare på det rene med en sak og det er hvor lite vi vet om hjernen vår, så hvordan kan man da ha kommet fram til en slik teknologi som med sikkerhet vet seg å kunne forstå 150 ord av våre tanker?
Om man tenker på hvor vanskelig det er å komme fram til programmer som virkelig kan oversette mellom språk, så høres det veldig tvilsomt ut, dette.

Men allikevel; tendensen finnes.

Kombinér dette med terroristhysteriet som man hele tiden forsøker å piske opp og frykten man forsøker å holde ved like, så begynner det hele å anta skremmende konturer.

Og allikevel anser jeg at den samme teknologien som gjør alt dette mulig, kan være til stor nytte, men den åpner for masser av nye farer, så det gjelder å holde seg våken, ja.

Og grensen mellom menneske og maskin viskes stadig mere ut. At maskiner vil bli stadig mere like mennesker kan vi lett tenke oss. Roboter. Men er folk klare over at det kan komme mennesker som blir stadig mere som maskiner? Cyborg.

Svar på dette

Litt på siden av saken, men likevel en kommentar til siste innlegg: Språket er langt mer komplekst enn oversetting av enkelte ord. Tenk bare på ordspill, metaforer, rimord, grammatikk osv. Det er vel derfor det er så vanskelig å lage en god automatisk oversettelsestjeneste.

Svar på dette

Svar på dette

Din kommentar utdyper det jeg nevnte; hvis man ikke makter å lage et fullgodt program som klarer å hanskes med skriftspråkets alle subtiliteter, hvor stor mulighet har vi til å lage program- og maskinvare som kan fortolke tanker?

Men så viser det seg jo også at det ikke er det det er snakk om. Selv om denne teknologien er imponerende - og skremmende - nok i seg selv, så handler det ikke om tankelesing. Hva denne teknikken makter, er å oversette de nerveimpulsene hjernen sender til stemmebåndene for at disse skal danne ord, hvilket er en ikke helt ubetydelig forskjell.
Vi kan tenke tanker vi ikke akter å uttale og det er hva vi oftest gjør, ja hele tiden i våken tilstand.

Allikevel er det imponerende at de altså makter å lese disse nerveimpulsene eller kommandoene og oversette dem. Men hva jeg kan forstå må det vel nærmest kreve en form for "buktaling" nesten, for å la være å uttale dem om man altså kan snakke.

Men altså imponerende, uansett, selv om vi nok fortsatt kan få ha tankene våre i fred.

Svar på dette

Tror det er mange som har tenkt at de skulle gjerne ha kunne kjørt drømmene sine i reprise, eller f.eks. du går der å tenker på noe, kanskje fabulerer deg igjennom en liten historie, en ide, ja, du lar tankene forumlere et dikt, masse kreativt, men så kommer noe annet i veien og så er det hele borte, glemt... Den gode ideen, den velformulerte setningen, eller alle de bildene du hadde i drømmen, og så bare et øyeblikk etter at du har våknet så blekner alle de fine bildene, de utrolige, og særegne scene, og du sitter bare der med fragmenter....

Da er det sikkert, slik som jeg mange ganger også har tenkt, tenk om jeg kunne kjøre båndet tilbake, eller gjøre opptak av det hele for så å bruke det når tiden er inne for det.

Husker jo hvordan en tenkte på den overvåkingen som vel var vårt naboland, hvor alle overvåket alle for hver minste ting. Det var jo mange som opplevde det også her til lands, ikke minst de partisanerne som kjempet for frihet sammen med soltater i Sovjet, men med samme mål som de allierte. De ble jo nøye overvåket, slik som gammelordføreren i Vardø, fikk seg en venninne, som drev direkte spionasje og rapporterte til myndighetene hva han drev på med. Familien var skeptiske og mente han måtte kutte ut dama, noe han gjorde til slutt.

Nå brukte dama mer sin egen fantasi og forestillingsevne, så det var egentlig ikke mye hun bidro med, men hun inngikk et forhold til gammelordføreren i Vardø for å hjelpe politiet med å få tak i noe som de kunne ta han på.

Sånne historier tror jeg jo mange reagerte på, og nå sitter vi å egentlig er med på det frivillig, fordi vi fryder oss over den teknologiske vinninger som stadig dukker opp å er så utrolig kjent og ha og som forenkler vår hverdag.

Så eventuelt, hvor skulle vi ha gjort av disse båndene, disse opptakene av drømmene våre så de ikke havnet i gale hender, mon tro?

Svar på dette

Jeg husker da Internett var i sin spede begynnelse for oss vanlig dødelige, så var det snakk om flere muligheter som skulle åpnes for særlig ulike grupper funksjonshemmede, og jeg at for en del så gav Internett muligheter som de ikke hadde før. Ikke minst å komme ut av en isolert tilværelse på grunn av manglende tilgjengelighet som jo samfunnet er fulle av for spesielt bevegelseshemmede.

Moderne teknologi har gjort mye mulig, bare med alle de løsninger som finnes i biler og gjør det mulig å komme seg fram, for de som vil ellers møte mange hindringer.

Det at en kan bruke delvis tankene til å utføre ting er vel ikke noe nytt, på mange måter, om en kan ikke dra den samme sammenligningen så er jo mye av det som får en protese til å fungere styrt av personens tanker eller sinaler til den kunstige armen/hånden fordi en viderefører nerveinpulser til den kunstige hånden. Det er vel på mange måter en videreføring av denne tankegangen en har funnet andre muligheter.

Vi vet jo f.eks. at en kan bruke øynene til å styre ting, og det er vel også noe som er brukt når det gjelder å kommunisere med en datamaskin, for noen som ikke har andre muligheter.

Det som vel har vært oppe i dagen er vel i stor grad den rent frivillige tilgjengeligheten vi selv tillater oss og alle de spor vi avgir. Bare i 2007 sies det at det ble lagret 47 gigabyte for hver enkelt av oss, og bare halvparten av dette noen og tyve gigabyte er det vi selv som bidrar til, resten er utenfor vår kontroll. Hvis dette materialet som er lagret kommer utenfor landets grenser har myndighetene ingen kontroll med hvordan materialet blir brukt. Det har de forøvrig ikke i dag, fordi de knapt har regler og rutiner selv, og det er så billig å lagre dette, at de gidder ikke å slette lagret informasjon som egentlig skulle vært slettet.

De kaller dette den digitale skygge, tenker jo eksempelvis med GPS som er så kjekt å ha, når den fungerer da, hvis en vet hvem som har GPS så må det jo være enkelt å følge den enkelte, når vi kan følge veien med GPS så må det jo være like enkelt for de som vil gjøre det omvent, følge den som har GPS'en? Nå får en jo den også på mobilen, enda bedre.

Så det er jo utrolig mye vi finner ut er kjekt å ha, lett å bruke og så videre, men vil lar jo oss frivilig overvåke på den måten. ...
Den individuelle friheten fører til at vi frivillig lar storebror ha full kontoll med oss, til enhver tid, helt frivillig, kjekt det da...

Svar på dette

Dytt, dytt.

Svar på dette

Det såkalte Kunnskapsdepartementet og dets politiske ledelse bekreftet følgende på NRK 23. oktober 2008: ”Vi arbeider med et lovforslag som pålegger skolebarn å svare på personlige spørsmål om egen helse, seksuell legning, etnisk bakgrunn og religiøs oppfatning”.
Regjeringen ønsker på sikt å ha barnehagebarna inn i et tilsvarende register til tross for massive protester fra foreldre og Datatilsynet. Antakelig er det bare et tidsspørsmål før det i det hellige forskningsøyemed opprettes et lignende register for høyere utdanning og hele befolkningen; har f.eks. seksuell legning betydning for læringsutbyttet? Den rødgrønne regjeringen viser igjen sitt sanne ansikt, men nikkedukkene er blide og fornøyde så lenge favoritten er med i ”Skal vi danse 2008”.

Svar på dette

RSS

Badge

Laster...

Events

© 2010   Created by LILLIT on Ning.   Create a Ning Network!

Badges  |  Report an Issue  |  Privacy  |  Terms of Service